Megjelent Gyöngyi és Ördög Nóri közös Kismama jóga DVD-je. Megvásárolható és megrendelhető a Padma Jógastúdióban is! :-)
DVD rendelés >>                         Fontos információk |  Táborok |  Workshopok |  Órarend  

Miért ajánlott áldott álapotban a jóga?


 

Kismama Jóga - Tudatos szülés, tudatos várandósság

A jóga ősi filozófiai és testgyakorlati praxis, amely Indiából származik. Sajátossága, hogy az idők folyamán olyan kifinomult technikai rendszerré vált, amelynek minden eleme önállóan is megállja a helyét. Ez azt jelenti, hogy pl. a jóga testgyakorlatait, vagy légzőgyakorlatait, de a mentális technikákat is ha szükséges lehet önmagukban, a többi technikától függetlenül gyakorolni. Ez ad nekünk lehetőséget arra, hogy a jóga rendkívül hasznos és a modern tudományok számára is rengeteg inspirációt nyújtó gyakorlatait úgy módosítsuk, úgy rendezzük össze, hogy a mai kismamák, várandós nők számára is hasznos és egészséges testi- és lelki gyakorlattá váljon. Ez a kismama jóga.

Miben áll a kismama jóga lényege?
Mint a jóga lényege általában, a kismama jóga is a befelé-, az önmagunkra figyelésben leli meg a kiegyensúlyozottság, a testi és szellemi béke titkát. Ez a fajta önmagunkra figyelés a várandósság alatt természetesen a fejlődő magzatra való figyelést is jelenti. Amikor a rendkívül sokféle ingerrel teli világról elfordítjuk a figyelmet és azt befelé fordítjuk, az első legkönnyebben észrevehető dolgok a testérzetek. Csak a testérzetek megfigyelésével, amelyet a kismamák a különféle erősítő és nyújtó jellegű gyakorlatok közben tudatosítanak olyannyira kifinomul a figyelem, hogy hamarosan könnyedén képes lesz ráhangolódni a babára is. A testgyakorlatoknak különben éppen az a célja a testi képességek javításán és a kismamaság terheinek könnyebb elviselésén túl, hogy az érzékeket kifinomítsák. Hamarosan a nő már könnyedén képes a saját igazi testi igényeit megfigyelni, tudatosítani és természetesen a baba igényeinek is megfelelni.

A kismama jóga életmódszer
A kismama jóga nem csak testgyakorlat, bár kétségtelen, hogy legelőször a testgyakorlati aspektusnak érzi a leendő mama a hatását. A módszer megalkotói olyan természeti népektől átvett szülést segítő elemeket is beépítettek a gyakorlatok közé, amelyeket pl. az amazóniai természeti népek használnak a terhesség és a vajúdás alatt. Főként azonban a jóga gyakorlatok vannak jellemzően túlsúlyban és mint ilyenek, megtalálhatók benne az étkezési tanácsok és mondjuk a légzőgyakorlatok mellett a relaxációs és egyéb mentális technikák is.
Manapság divatos a papás szülés, ezért azt javasoljuk, hogy a papáknak is érdemes eljárni a foglakozásokra, amikor a mama a 34-36. hét környékén jár a terhességben. Hogy a papa a saját szerepével könnyebben tisztába kerüljön, nem ártanak ezek a foglalkozások. Együtt megtanulják azokat a vajúdó technikákat, amelyekkel megkönnyíthető és természetessé tehető a szülés. De a papának van még két fontos szerepe a főszerepet játszó kismama mellett. Az egyik az, hogy segít levezetni a mamának a relaxációkat, amiket a fájások között lehet alkalmazni, hogy a mama megpihenjen és ellazuljon. Ehhez a papák megtanulják levezetni a kismamák sajátos relaxációját, amelyet jóga nidrának hívunk. A másik nagyon fontos szerep, hogy a megszülető jövevényt a papa OM mantrája fogadja. Ez nem más, mint a papa mély hangját mormolt kellemes zümmögés, amely a megfigyelések és a mérések szerint nagyon megnyugtatja a születés traumáján éppen átesett újszülöttet.

Amikor egy baba megszületik, hihetetlen változáson megy át. Amíg az anyaméhben volt, addig csak ez a világ létezett számára. Viszonylag sötét volt, meleg és a vér áramlása, a szív dobogása és a mama beleinek hangja meglehetősen nagy hangerővel vette körül. A külvilág zajai csak tompán jutottak el hozzá, de azért eljutottak. Aztán amikor megszületik, nagyon világos van, hideg és rendkívül nagy a csönd ahhoz képest, ami odabent volt. A zajok élesek és minden más. Természetes, hogy egy ismerős dörmögés, a papa OM mantrájának a hangja megnyugtatja, hiszen azt gondolja: - Ó. Hát ezt már ismerem. Ez a papa. Akkor minden rendben.

A baba fejlődése
Megfigyelték, hogy azok a babák, akiknek a mamájuk a kismama jógával vagy valamelyik ehhez hasonló alternatív szülésfelkészítő módszerrel, mint amilyen a Logen módszer vagy a szofrológiás szülés, készültek a szülésre, 10-20%-kal intelligensebbek, figyelmesebbek és gyorsabban tanulnak. Nem félnek és a közösségben is jobban megtalálják a helyüket a későbbiekben is. Az intelligencia fejlettségének az az egyik magyarázható oka, hogy a magzat idegrendszere sokkal jobban fejlődik akkor, ha a mama kellemes ingereknek teszi ki. Ilyen a kellemes mozgás, amely a pocakban lévő babának is kellemes. Ilyen a kellemes légzéstechnika, amit a baba is tapasztal. És ilyenek azok a hangok is, amelyeket a mama a gyakorlása kiegészítőjeként alkalmaz. Az egyik ilyen hang pl. a brahmari légzés, ami lényegében egy befogott füllel végzett "mmm"-hang zümmögtetése. Ez az egyszerű gyakorlat tisztítja a hallást és megszünteti az álmatlanságot. Érdemes kipróbálni.
De a baba a mama relaxációját is érzékeli, mert azonnal megnyugszik ő is.

Mentális felkészülés a szülésre
A fizikai képességek javítása, illetve a fittség megőrzése mellett a kismama jóga módszereket ad arra, hogy hogyan készüljön fel a kismama a szülésre. Sok várandós nő fél a szüléstől. Ennek egyik oka az, hogy nem ismeri, nem tudja mit fog ott átélni. A megfigyelések szerint a kismama jógások a szülést nagyon tudatosan élik át és a pontosan tudják, hogy mi fog történni. Ez azért is van, mert ösztönösebbekké is válnak, de azért is mert az oktatók nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy elméletben is felkészítsék a nőket a szülésre.
De a szorongások és a feszültségek oldására a már korábban említett jóga nidrá egy sajátos eleme a szankalpa is segít. A szankalpa olyan pozitív megerősítés, amelyet a kismama ad magának a relaxációban. Ez a szankalpa éppen az ő saját félelmeinek az oldására való. Pl. ilyen lehet az, hogy "könnyű szülésem lesz", vagy "egészséges gyermeket szülök", vagy valamilyen hasonló.

Energiák
A kismama jóga erősítő, nyújtó, emésztéssegítő vagy relaxációs technikái mellett olyanok is vannak, amelyek energetikai szinten befolyásolják a mama lényét. Egy új élet létrehozása, kihordása és megszülése nagyon sok energiát igényel. Vigyáznunk kell a kismamák energiájára, de ez az energiatakarékosság nem a mozgáshiányban kell hogy megnyilvánuljon. A mozgásra és a helyes légzésre nagyon nagy szükség van ebben az időszakban. Az energiatakarékosság inkább abban kell megnyilvánuljon, hogy a kismama nagyon tudatosan éli az életét. Nem eszik olyat, ami nem esik jól neki, nem beszélget olyan emberekkel, akik negatív dolgokról beszélnek, nem néz olyan tv műsort, amely stressz hatásokkal jár, stb.

A kismama jóga éppen ezt a tudatosságot tanítja meg a gyakorlóinak. Így válik a kismamaság olyan kilenc hónapig tartó felkészüléssé, amelyet a szülés maratonja tetőz be. De arra, aki megfelelően felkészült, testben tudatos és lélekben nyugodt, nem trauma, hanem élmény vár.

Kovács Gyöngyi Naliní
Padma Jógastúdió


Letölthető órarend!


Jelentkezés a tanfolyamra

tel: 06-1-220-7013
mobil: 06 20 552-6305
e-mail: padma@jogastudio.hu
kismama_joga_tudatos_szules